torsdag 17 december 2015

MORGANS MISSION AVSNITT 3

Morgans mission att bryta samhällets mönster omkring mobbning och kränkning i svenska skolor fortsätter i programmets tredje avsnitt. Efter att ha pratat om mobbning och kränkning i allmänhet och att ha lyssnat på personer som blev mobbade och som mobbade i ungdomen bestämmer Morgan sig för att analysera med klassen 8Cs elever vad som inte funkar i deras klass för att hitta lösningar till problemen. Klassen gör en lista av vad de skulle göra för att känna sig bättre tillsammans men tyvärr försvinner medvetenheten om mobbningen så fort de lämnar klassrummet. Det bekymrar Morgan som börjar tänka att hans mission kommer att misslyckas.
Framför allt finns det en allvarlig konflikt mellan killarna och tjejerna. När de börjar bråka händer det alltid att tjejerna tar parti för de andra tjejerna och killarna för killarna. De är uppdelade i könsgrupper hela tiden. För att undvika att det uppstår grupper som inte kommunicerar med varandra och för att göra så att alla är inneslutna i gemenskapen delar Morgan klassen i små arbetsgrupper och analyserar hur de samarbetar. Med hjälp av mobbningsexperten Björn undrar han hur de skulle kunna sitta runt bordet så att alla lika bra kan tala med varandra och vara ingripna i samtalet. Dessutom bestämmer han sig för att byta hur de sitter i klassrummet, så att alla sitter bredvid kamrater som de inte brukar umgås med. Det skulle hjälpa att överskrida alla väggar mellan dem. På detta sätt måste alla prata med alla och ingen får chansen att bli utfrusen. För att förstärka gemenskapen och lära känna varandra gör Morgan också en lekfull kommunikationsövning: han parar ihop eleverna och varje gång som Morgan visslar måste de  ta ihop med ett annat par och gå enligt ledarens instruktioner. 


Sedan ber Morgan studenterna att uppmärksamma platser på skolan som är otrygga och där mobbning kan ske okontrollerat. De pekar på "slummen" (toa), "valvet" (där man röker) och bakom matsalen. Man pratar om problemet med rektorn som bestämmer att sätta några vakter där.
Det största problemet visar sig vara gympalektionen. Då händer det regelbundet att många tjejer inte simmar, utan de stannar i ett annat rum och får andra läxor eller, om de går till badet under idrottslektionerna, simmar de med kläderna på annars driver killarna med dem. De vågar inte visa sig i baddräkt på grund av några kränkande kommentarer som de fick i sjuan över deras kroppar.
Det finns ett tråkigt tillfälle när Morgan berättar för klassen om sin barndom. Själv var han ett maskrosbarn: han bytte nio skolor, hade inga vänner och blev misshandlad av sin mor som var alkoholiserad. Han bodde hos en fosterfamilj eftersom hans mor inte kunde ta hand om honom och hans far satt i fängelse. Tills hans pappa kom ut ur fängelse, då Morgan bestämde sig för att försöka leva med honom men det första som pappan gjorde var att köra sonen till barnhem. Morgan valde att inte bli som sina föräldrar och att ha ett högre syfte i livet. Han vill att hela klassen ska bli medveten om att man kan förändra sin framtid.


Klassen träffar också två polistjänstemän som jobbar i Ystad, Örjan och Caroline, för att höJa sin medvetenhet omkring mobbningens juridiska konsekvenser. Samantha och Jacob följer med poliserna till arresten där de fick en insikt av hur det ska bli om de begår kriminella handlingar. Brottsaspekten av mobbning och förolämpningar verkar ha en stor inverkan på studenterna. Det var något som de inte hade tänkt på förut och det gör mobbning även farligare.
Trots allt förvärras situationen när även klassmentorn Kenneth kritiserar faktumet att tjejerna inte simmar eftersom de skäms. Tjejerna berättar att de kände sig kränkta och att åtminstone lärare inte borde ta någons parti utan skulle försöka hjälpa alla. Kenneth menade faktiskt inte att stöta någon och känner sig verkligen nedslagen. Han är den populäraste läraren bland eleverna och vill absolut lösa problemet i klassen. Därför stöder han Morgans mål att skapa mer tillit bland studenterna och avskaffa grupperingar. Morgan är själv oroad att tappa elevernas förtroende till honom om han inte kommer att lyckas att lösa konflikten.



Den allmänna situationen har i alla fall förbättrats eftersom tjejerna vågar säga ifrån och inte bara låter det bli varje gång. De känner sig starka om de är tillsammans, vilket skapar ett uppmuntrande grundval för missionsfortsättningen.

Silvia och Linda

God Jul från oss på UNIMI

Hej,
nu är det edra pedagoger som skriver. Vi har haft en fantastisk höst med rekordmånga studenter på Laurea Magistrale och inte vilka studenter som helst! Ni som följer vår blogg ser och kan läsa de fina texter och tankar som dessa ungdomar producerar. Som sista punkt innan jul kommer här några texter om just julen, vänta och se.

Men bloggen kommer inte att ligga nere längre än över jultiden. Vi har massor med ämnen på tapeten: Vi ska snart få läsa om tredje delen av "Morgans Mission"; om den intressanta serien "Absolut svensk" - ett program om rasism och fördomar, samt om blandfamiljer och barn som växer upp i flerspråkig miljö. Fortsätt att följa oss!

God jul till er alla men en extra mysig Jul önskar vi våra fina studenter!
Anna och Celina