Morgan
och Björn har jobbat med klassen 8c i flera veckor nu. Deras mål är
att göra eleverna medvetna om mobbning och kränkning. För att
eleverna ska närma sig problemet har Morgan organiserad flera möten
med både mobbare och personer som har blivit mobbade.
En gäst som har något speciellt att berätta
Den
här veckan är det dags att träffa Tareq, en kock som arbetar i
Malmö och han har kommit för att överraska Morgan och förbereda
frukost med de unga. Han har också kommit för att dela sin
upplevelse med studenterna. Han har nämligen varit ett offer av
kränkande handlingar själv. Han berättar att han blev mobbad av
sina kompisar när han var i låg- och mellanstadiet. Orsaken var att
han såg annorlunda ut eftersom hans mamma var hippie och klädde
honom konstigt. Det var jättesvårt för honom att skaffa sig
vänner. Efter ett tag blev han övertygad att han var oförmögen
att skaffa sig en framtid. Han kunde inte föreställa sig att han
skulle ha blivit en framgångsrik kock när han växte upp. I skolan
mådde han dåligt varje dag när han måste gå till skolan. Tareqs
berättelse är känslomässig och rör några eleverna.
Morgan
och Björn har inte mycket tid kvar för att förändra klassens
situation på ett varaktigt sätt. Men de är positiva.
Professorerna, liksom idrottsprofessorn, tycker att förhållandet
mellan studenter har blivit bättre. Innan var det besvärligt för
dem att komma överens i badhuset. Trots att förbindelserna i
klassen har förstärkts, är studenterna inte färdiga med
projektet.
Morgan
har tänkt på att några av dem skulle åka till en familj som har
en jättesorlig historia att berätta. En mamma och hennes dotter
påminner om Tammi, en 17 årig flicka som begick självmord. Tammis
mamma- och syskon berättelse är mycket känslomässig. De gråter
och 8c studenterna också. Det är svårt att förstå varför en ung
flicka skulle ta livet av sig och även mer besvärligt att tänka på
hur man borde ha hjälpt henne. Tammis mamma berättar att hon alltid
var ensam, hon hade ingen vän och inbjöds aldrig av de andra. Hon
var alltid tyst men trots att lärare hade märkt det, trodde de att
det var hennes val att vara ensam. Naturligtvis var det inte hennes
val, hon behövde bara hjälp. ’Ett rop på hjälp’ säger hennes
mamma. Tyvärr blev hennes smärta att leva större än hennes rädsla
att dö, då tog hon livet av sig. Studenterna åker till
begravningsplats för att besöka Tammi och lämna blommor åt henne.
Besöket till begravningsplats rör studenterna
När
eleverna kommer tillbaka, berättar de Tammis historia för de andra
som stannade kvar i Ystad.
Så
småningom verkar det som att saker börjar förändras inom klassen.
Alla dessa historier som Morgan får dem att lyssna på, styr något
i ungarna. Vad som sker är huvudsakligen att ingen längre är
ensam i klassen och nya band knyts. Till exempel Rebecca, som kände
sig utesluten
i början, är nu glad och vågar prata mer.
Nästa
steg är att prata med killarna som har en ledande roll i klassen och
som nu måste vara ansvariga för att ändra gruppens mönster.
Morgan bestämmer sig då för att ta Erik och Hjalmar till stranden
och prata lite om deras ny roll i klassen. De har faktiskt blivit
utpekade som de populäraste killarna i 8C och de som har en stark
position. Tillsammans med Connolly ska de bli det antimobbningsteam!
I
klassen visar Morgan en video av Molly Sandén som handlar om
mobbning och bestämmer att göra precis som sångaren gör i videon:
att sätta alla negativa kommentarer och erfarenheter i en låda och
senare bränna det på skolgården, för att glömma det förflutna
en gång för alla och gå vidare. Eleverna skriver ner sina minnen,
sätter dem i lådan och går ut för att bränna upp och gräva ner
dem. Senare sätter de upp en plakett som minne:
«Här
ligger 8C:s gamla kränkande ord och handlingar begravda. Norreport
2015»
Som
Björn kommenterar är det en symbol för att lämna det onda och
skapar något nytt. För att göra det, måste de först och främst
förmedla sin erfarenhet till hela Norreportskolan och kanske, varför
inte, till hela Sverige. Hur kan de göra det? Efter en brainstorming
bestämmer de några idéer för att informera andra studenter. Deras
syfte är att förbättra miljön i skolan i allmänhet. Så går
Marika och Erik till rektorn för att föreslå deras idéer: att
flytta biljardborden till pingisrummet och måla upp det senaste som
nu ser dåligt ut för att locka mer elever. Sist men inte minst
skulle de vilja spela in en reklamfilm mot mobbning och ha en
föreläsning i matsalen inför hela skolan.
Att samarbeta
för ett projekt är den bästa idén för att skapa enhet i gruppen.
Det ska kanske vara lösningen till problemen i klassen.
Giulias och Irenes