söndag 15 november 2015

Morgans Mission avsnitt ett


Morgan Alling är en skådespelare som har en mission: försöka att stoppa mobbning och kränkande handlingar i skolor runt i Sverige. Han säger att i Sverige finns det tusental barn som inte känner sig välkomna i skolan, känner sig rädda och har ont i magen varje dag. Missionens motto är ”Det finns inga onda barn, det finns bara onda mönster”.
Morgan ska arbeta med en klass med avsikten att öka skolans medvetenhet om mobbningens konsekvenser. Faktiskt trots att Sverige arbetar mycket mot mobbning i skolan, begår 45 barn självmord varje år på grund av mobbning. Av denna anledning är Morgans mission jätteviktig.
Han ska besöka en högstadieskola (Norreportskolan) i Ystad och ska träffa alla åttondeklassare, som är 14-15 år gammal. Den här skolan är vanlig och det finns inte extrema mobbningsproblem.



En klass ska göra flera övningar med Morgan och ska ha gäster som ska diskutera med dem om mobbning och kränknings konsekvenser.
Morgan vill förändra systemet, det betyder att han vill förändra mönster och strukturer som tillåter kränkande beteende och mobbning. Den första veckan ska han bara lyssna och höra vad som händer i skolan, särskilt i korridorerna.
Eleverna vet att det ska bli tv-inspelning i några veckor men de har ingen aning om varför Morgan är där. De pratar gärna om sina klasser och Morgan upptäcker att klasserna har olika rykten, till exempel klass 8E är jättetajta och för det de andra klasserna hatar dem, däremot är klass 8C den stökiga.
Morgan ska också få hjälp och råd av Björn Johansson som är mobbningsforskare. Morgan och Björn observerar alla åttor och ser hur eleverna agerar med varandra och hur lärarna interagerar med studenterna, eftersom skolas miljö är komplicerad och det finns ingen “quick fix”, som det kallas av Björn, för att stävja mobbning .
Efter ett möte blev Morgan och Björn intresserade särskilt av en klass, men de beslutar sig för att göra en enkät med alla eleverna för att besanna sin idé.
Klassen utvalt för programmet är 8C: här pågår flera konflikter, speciellt mellan tjejer och killar, men också utanförskapet. Det finns till exempel en tjej, Rebecca, som definierar sig själv ”den tysta tjejen”, den som ofta är ensam. 8C är i alla fall en klass som skolan har jobbat mycket med. Eleverna själva säger att klimatet i klassen har förbättrats på sistone, att ”det var värre i sjuan” och ”alla var ovänner”, medan ”det finns mindre grupperingar nu”. Morgans arbete med klassen börjar. Först vill han förstå vad klassens tanke om mobbning och kränkning är, och vad som är skillnaden mellan de två. En kille svarar att mobbning kan vara ”dumma kommentarer om kläder eller utseendet”, eller när ”man skriver nåt på Kik”, Ask och andra social appar, där man kommentera eller ställa frågor anonymt. Morgan förstår att mobbning är nuförtiden mycket olik från den han kunde uppleva när han var student själv, och kanske ännu värre för offret: mobbning kan följa dig hem nu, utanför skolväggarna, genom datorn eller smartmobiler. Morgan undrar också vad är det för skillnad mellan mobbning och kränkning. Marika svarar att mobbning håller på länge, medan kränkning är sporadiskt, liksom för två eller tre gånger.  



Efter diskussionen, ger Morgan en praktisk uppgift: killarna och tjejerna ska försöka att se kränkning- eller mobbningsepisoder i korridorerna. Klassen hittar flera episoder på lite tid, och får den första stora insikten om fenomenet. ”Man är så van att man inte ser det”, säger en kille. Nu märker de problemet mycket mer. Nästa aktivitet som Morgan föreslår är en tillitsövning, för han vet att i klassen saknas tillit, särskilt mellan pojkar och flickor. Målet är att visa hur viktigt det är att kunna lita på varandra. Övningen är en klassiker: deltagarna står i cirkeln och den i mitten måste trilla bakåt. De andra i cirkeln ska fånga honom eller henne. Övningen går bra, tills Morgan förlorar kontrollen. Två killar lyckas inte fånga Mathias, han faller och alla skrattar. En allvarlig diskussion börjar, om det var en olycka eller inte. Pojkarna är överens om att det absoliút inte var meningen, inklusive Mathias. Frågan är hur kände han sig i verkligheten.  

Martina och Valeria


9 kommentarer:

  1. Jag tror att Morgans Mission är mycket viktig för det finns många barn som är offer för mobbning i skolan. Mobbning är ett nutida problem och det är bra att det finns någon som hjälper barn med det.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra tv-program som hjälper att fundera på ett allvarligt problem, mobbning. Mobbningen finns överallt i världen och man måste bli medveten om problemets existens. Jag tycker att tv-program som det här är superintressant och nyttigt för alla.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det här programmet är mycket intressant: det är en mycket bra idé att analysera ett sådant viktigt ämne, framför allt nuförtiden. Mobbningarna har blivit värre under de sista åren, på grund av de nya medel som finns nu: internet, mobiltelefoner... Det är ändå lite sorgligt att se hur situationen är allvarlig i Sverige. Jag hade förväntat mig att det skulle vara annorlunda där, att det skulle finnas mer respekt för varandra. Men det är tyvärr inte så. Den svenska skolmiljön liknar i själva verket den italienska. Jag är lite besviken på att konstatera det.

    Linda

    SvaraRadera
  5. Det är bra att se hur Morgan tar ämnet till studenterna och låter dem bli medvetena om det här problemet. Han får dem att tänka på det och att inte underskatta varje situationen. Dessutom hjälper han dem att märka mobbningsepisoder och tänka på hur de här episoderna påverkar dem.

    Alice

    SvaraRadera
  6. Vilken fin analys ni skrev! Morgans Mission är verkligen ett jättespännande tv-program och jag tycker att det visar precis vad som händer i skolan varje dag. Kanske har många av oss upplevt kränkning när vi var yngre. Det är lätt också att känna igen sig i de eleverna som kränker. Som man upprepar under programmet, måste man ta ansvar för våra förhållande till de andra. Programmet hjälper mycket att fundera på kränkningproblem inte bara i skolan, utan allmänt i livet.

    Irene

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Det som är bra med programmet är att Morgan inte bara pratar med klassen, men han ber dem också att agera, att öppna ögonen och se vad som händer på riktig i deras skola. Jag tror att Morgans metod är den rätta vägen för att jobba mot mobbning, men det ska visst ta lite tid för att se förbättringar, men de kommer. De måste komma.

    Stefania

    PS: på minut 26:27 har kamerorna inramat pappan i min svenska värdfamilj, som jag bodde i för 8 år sen!!!!

    SvaraRadera
  9. Vilket intressant program! Jag har sett det också på SVT online, och jag tycker det är mycket lärorikt att prata om ett nutida problem som mobbning.

    Mobbning påverkar barn i hela världen och från vartannat livsföringar och tidevarv; jag tycker att i varje barns liv har det funnits en tidpunkt när man har känt sig mobbad. Det är ett fenomen svårt att döda, men jag hoppas att undestryka problemet kan förbättra saker för studenter i varje miljö.

    Sofia

    SvaraRadera